Joshua Bell on muusikko. Ei mikä vaan muusikko, vaan yksi maailman parhaista viulunsoittajista. Hänen viulunsa on myöskin erityislaatuinen. Se on Stradivariuksen vuonna 1713 rakentama viulu, jonka arvioitu arvo on 3,5 miljoonaa dollaria. Kyseistä kappaletta on usein kutsuttu parhaiten soivaksi viuluksi.

Tammikuussa 2007 herra Bell esiintyi Bostonissa täpötäydelle salille. Koska lavalla oli legendaarisella soittimella operoiva viuluvirtuoosi, liput maksoivat hunajaa. Bell kuittasi keikastaan noin 60 000 dollaria per tunti.

Muutamaa päivää myöhemmin sama muusikko osallistui Washington Postin järjestämään kokeeseen. Hän otti viulunsa ja asettui soittamaan paikalliselle metroasemalle.

Tällä kertaa kuulijat eivät joutuneet ostamaan lippuja. He saivat kuulla mestarin soittamia mestariteoksia ilmaiseksi. Maksun sai halutessaan suorittaa pudottamalla käteistä Bellin avoimeen viulukoteloon.

Tiedätkö paljonko viulistimme tienasi? Jos luit otsikon huolella, vastaus ei yllätä. Tunnin soittamisen jälkeen tuloja oli kertynyt ruhtinaalliset 32 dollaria.

Mistä tämä hurja ero johtui?

Metroasemalla kukaan ei olettanut kuuntelevansa yhtä maailman taitavimmista viulisteista. Kukaan ei myöskään tiennyt hänen soittavan maailman parhaaksi tituleerattua viulua.

Ihmiset eivät siis olettaneet, että metroasemamuusikon tuote on huippuarvokas.

Olemme tottuneet siihen, että trubaduurit ovat parhaimmillaan keskinkertaisia. Emme ohi kulkiessamme pääsääntöisesti jaksa keskittyä heidän soittoonsa. Meillä on muuta mietittävää. Emme välitä.

Mutta kun tiedämme, että saamme nauttia parhaista parhaasta, panostamme. Olemme ajoissa paikalla. Suljemme kännykkämme. Keskitymme esitykseen. Silloin esityksen arvo kasvaa. Siihen liittyy tarina, jonka voimme jakaa.

Miten tämä liittyy SINUN tuloihisi?

Varoitus: aion tehdä rohkean oletuksen. Oletan, että olet hyvä siinä mitä teet.

Mikäli oletukseni osui oikeaan, haluan seuraavaksi kysyä näkevätkö asiakkaasi, esimiehesi ja/tai yrityksesi johdon sinut, eli Joshua Bellin, Bostonin täyteen pakatun musiikkitalon lavalla vai metroaseman käytävän varrella soittamassa?

Käsi sydämellä, etkö päätynyt vastaamaan lähemmäs metroasemaa kuin seisovia aplodeja vastaanottamassa täpötäydessä konserttisalissa?

Bellin esimerkki liittyy sinun tuloihisi niin, että parantaaksesi tulojasi, sinun täytyy tehdä oma asiantuntemuksesi, työsi tulokset ja erityislaatuisuutesi selkeämmäksi muuttamalla kuinka muut näkevät sinut.

”Joo, joo, ymmärrän, mutta miten teen sen?”

Tavan tallaaja ei erota harvinaista antiikkiviulua ja äsken kaupasta juostua perusviulua toisistaan. Siispä ne erotetaan toisistaan ammattilaisten toimesta, jolloin ulkoinen auktoriteetti on määrittänyt yhden viulun selkeästi paremmaksi kuin toisen.

Niinpä harvinaisen ja hyväksi todetun viulun hinta nousee taivaisiin. Soitinliikkeestä perusviulun saa hieman alle 400 eurolla. Stradivarius puolestaan maksaa himpun alle 4 miljoonaa euroa.

Sama pätee soittajiin. Bell on kriitikoiden ja lehdistön toimesta nostettu jalustalle. Siispä hänelle löytyy kysyntää ja hänen taksansa nousevat.

Niinpä käännämme katseemme siihen, miten sinä saat itsesi nostettua jalustalle.

Bellin tarinan pohjalta kyseessä on auktoriteettien hyödyntäminen. Työntekijän erikoislaatuisuutta voivat nostaa esimerkiksi kirjan kirjoittaminen, tieteellisten tekstien julkaiseminen, palkinto tai julkiset puheenvuorot, jonka toimesta hänet nähdään asiantuntijana ja mielipidejohtajana. Muita hyviä keinoja ovat tutkinnot, sertifioinnit ja referenssit.

Oikeastaan mikä tahansa, joka paperilla erottaa sinut muista ja tekee sinusta ainutlaatuisen voivat nostaa suorituksesi metroasemalta askel askeleelta kohti stadionia.

Kaipaatko lisää lihaa luiden ympärille? Antti Apunen ja Jari Parantainen kirjoittivat näistä keinoista kirjan nimeltä Tuotteistaminen 2: Tuotteistajan 10 psykologista vipua. Siinä heidän käyttämänsä vivut ovat:

  1. Haloilmiö
  2. Ehdotuksen voima
  3. Auktoriteetin mahti
  4. Lauman paine
  5. Vastavuoroisuuden laki
  6. Egon heikkous
  7. Johdonmukaisuuden periaate
  8. Kotikylän kutsu
  9. Niukkuuden imu
  10. Tarinan taika

Nästä erityisesti Haloilmiö, Auktoriteetin mahti, Lauman paine, Niukkuuden imu ja Tarinan taika soveltuvat henkilökohtaisen, ammatillisen arvon nostamiseen.

 

Bellin tarina on poimittu kirjasta The One-Page Marketing Plan