Kännykkäliittymien ja mobiililiittymien suuri liittymävertailu: kilpailuta liittymäsi kätevästi ja säästä selvää rahaa.

 

Vertailussa ovat mukana seuraavat operaattorit: Telia, DNA ja Moi.

Miksi kilpailuttaa liittymät liittymävertailun avulla?

Eri operaattoreiden hinnat vaihtelevat säännöllisesti, mutta nykyisen liittymäsi hinta pysyy tyypillisesti samana. Tämä tarkoittaa, että vaihtamalla voi usein saada paremman palvelutason samalla hinnalla tai saman palvelutason paremmalla hinnalla.

Koska olet viimeksi kilpailuttanut sähköt? Kokeile Sähkövertailua ja löydä paras sähkötarjous minuutissa.

Olemme aiemmin kirjoittaneet yleisesti kilpailuttamisesta ja miksi se on järkevää.

Mikä on paras liittymä? Liittymävertailu kertoo

Ei ole olemassa mitään yksittäistä parasta mobiililiittymää, vaan erilaiset mobiililiittymät sopivat erilaisiin tarpeisiin ja käyttötapoihin.

Jos esimerkiksi olet netin suurkuluttaja, kannattaa valita liittymä, jossa on nopea ja rajaton nettiyhteys. Toisaalta jos soitat paljon puheluita, kannattaa valita liittymä, johon kuuluu paljon puheaikaa.

Mikä liittymässä maksaa?

Kännykkäliittymän hinta koostuu yleensä kuukausimaksusta ja erilaisista käyttömaksuista. Kuukausimaksuun voi kuulua tietty määrä puheluita ja tekstiviestejä tai tietty määrä netinkäyttöä tietyllä nopeudella.

Matkapuhelimen suurkuluttajalle korkeammalla kuukausimaksulla varustettu liittymä voi tulla edullisemmaksi, koska korkeampiin kuukausimaksuihin kuuluu tyypillisesti enemmän käyttöä edullisemmalla hinnalla per puhuttu minuutti. Toisaalta puhelintaan harvakseltaan käyttävän kannattaa metsästää edullista kuukausimaksua, sillä se muodostaa helposti leijonanosan laskusta.

Nettiyhteyden nopeus on tärkeä tekijä liittymän hinnassa. Yllä olevassa vertailussa näkyy miten esimerkiksi 10Mbit/s ja 200Mbit/s nopeudet hinnoitellaan eri tavalla.

Liittymävertailu on oiva työkalu, kun haluaa valita sopivimman liittymän.

Määräaikaisuus ja kampanjahinnat

Jotkut operaattorit tarjoavat määräaikaisia liittymäsopimuksia, kun taas toisilla liittymät ovat toistaiseksi voimassa. Sekä määräaikaisissa että toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa voi olla määräaikaisia kampanjahintoja tai alennuksia, esimerkiksi edullisempi hinta ensimmäiselle vuodelle tai kahdelle vuodelle, jonka jälkeen hinnat nousevat automaattisesti. Jos liittymässä on määräaikainen alennus, kannattaa liittymä kilpailuttaa alennuksen päätyttyä, koska sen jälkeen edullisempia hintoja on yleensä tarjolla sekä samalla operaattorilla että muilla operaattoreilla.

Halvin liittymä

Katso tästä mikä on tällä hetkellä halvin liittymä ja säästä.

Paras liittymä tablettiin: liittymävertailu

Tyypillisesti tablettiin tarvitsee pelkän netin. Silloin kannattaa valita liittymä, jonka perusmaksuun ei kuulu suurta määrää puheluita tai tekstiviestejä, koska muuten päätyy helposti maksamaan turhasta. Moni operaattori tarjoaa tavallisen kännykkäliittymän ostaneelle asiakkaalle erillisiä dataliittymiä hieman normaalia liittymää halvemmalla, mutta ne eivät aina ole paras diili, sillä esimerkiksi kampanjahinnoilla perinteinen kännykkäliittymä voi tulla edullisemmaksi vaihtoehdoksi.

Paras liittymä lapselle: liittymävertailu

Paras liittymä lapselle vaihtelee lapsen iän ja käyttötarkoituksen myötä. Nuoremmille lapsille kannattaa usein valita kuukausimaksultaan edullinen liittymä, sillä heidän kännykänkäyttönsä on vähäistä.

Hieman vanhemmalle jälkikasvulle netti muodostuu yleensä tärkeäksi tekijäksi, jolloin vertailussa kannattaa kiinnittää huomiota dataan ja valita nopealla yhteydellä ja rajattomalla käytöllä varustettu liittymä.

Mitä eroa on 4G ja 5G liittymällä?

4G ja 5G ovat erilaisia verkkoteknologioita. 5G tarjoaa nopeammat nettiyhteydet kuin 4G. Kun miettii valintaa 4G ja 5G liittymän välillä, kannattaa ihan ensimmäiseksi tarkistaa tukeeko oma puhelin tai tabletti 5G-yhteyksiä. Jos tukea ei ole, 5G-liittymä ei tuo mitään lisää 4G-liittymään verrattuna.

Lisäksi kannattaa huomioida, että 5G-verkkoa ei ole saatavilla kaikkialla Suomessa, joten esimerkiksi mökillä voi joutua käyttämään 4G-verkkoa, vaikka puhelimessa olisi 5G-tuki ja käytössä olisi 5G-liittymä.

Kaikista suurin hyöty 5G-liittymästä tulee henkilöille, jotka tarvitsevat nopean nettiyhteyden ja käyttävät yhteyttä enimmäkseen suurissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä.

Oma liittymä vai yrityksen liittymä?

Matkapuhelinliittymä voi olla oma tai työnantajayrityksen tarjoama. Oman liittymän voi valita vapaasti miten haluaa, mutta yritysliittymän valitsee yleensä työnantaja. Yrityksen liittymissä voi olla erilaisia rajoituksia, esimerkiksi palvelunumeroiden esto tai rajoituksia ulkomaiseen datankäyttöön. Toisaalta yritysliittymän laskun maksaa yritys. Jos yritysliittymää saa käyttää myös omien asioiden hoitoon, se on veronalainen etu, jonka verotusarvo on 20 euroa kuukaudessa.

Suomalaiset matkapuhelinoperaattorit

Suomessa seuraavat matkapuhelinoperaattorit tarjoavat liittymiä kuluttajille: Telia, Elisa, DNA ja Moi.

Telia, Elisa ja DNA ylläpitävät omia matkapuhelinverkkojaan. Moi on virtuaalioperaattori, eli sillä ei ole omaa verkkoa, vaan Moi toimii DNA:n verkossa.

Telia on pörssiyhtiö, samoin Elisa.

Lisäksi Ahvenanmaalla toimii Ålcom, joka ylläpitää omaa verkkoaan ja tarjoaa liittymiä asiakkaille.

Suomessa on aikaisemmin ollut useita operattoribrändejä, jotka on ostettu, lopetettu tai yhdistetty muihin. Tässä esimerkkejä:

  • Saunalahti on nykyisin osa Elisaa
  • Radiolinja on nykyisin osa Elisaa
  • Sonera on nykyisin nimeltään Telia yhtiöiden fuusion jälkeen
  • MTV3-liittymän asiakkaat siirtyivät Elisalle
  • KissGSM on lopetettu
  • Kolumbus on nykyisin osa Elisaa

Liittymävertailu: Millä liittymällä on paras kuuluvuus?

Operaattoreiden verkkojen välillä on pieniä eroja kuuluvuuksissa alueittain. Oman alueesi tilanteen voit selvittää katsomalla operaattoreiden verkkojen kuuluvuuskarttoja.

Esimerkki Elisan kuuluvuuskartasta

Esimerkki Elisan kuuluvuuskartasta

Asiakaspalvelun puhelinnumerot

Operaattorien asiakaspalvelun puhelinnumerot ovat joskus vaikeita löytää, siksi olemme koonneet ne valmiiksi tähän.

Elisa asiakaspalvelu

Elisan asiakaspalvelun puhelinnumero on 010 190 240​.

Telia asiakaspalvelu

Elian asiakaspalvelun puhelinnumero on 020 690 400.

DNA asiakaspalvelu

DNA:n asiakaspalvelun puhelinnumero on 044 144 044.

Moi asiakaspalvelu

Moin asiakaspalvelun puhelinnumero on 044 770 6000.